Woon Onderzoek: Vrouwen Domineren de Meubel Aankoop!

Onderzoek: Vrouwen Domineren Meubel Aankoop

Nederlandse vrouwen kopen meubels het liefst samen met hun man, maar negeren zijn mening!

Woononderzoek: Nederlandse vrouwen kopen meubels het liefst samen met hun man… maar negeren zijn mening! –  LevaLeva Stoel Fynna & Fest Amsterdam Kussen Tekst: Mrs. Always Right LEES MEER … (Foto LevaLeva  op DroomHome.nl)

Fynna Stoel & Fest Amsterdam Kussen - LevaLeva

  • Nederlandse vrouwen betrekken hun man actief bij de aankoop van meubels, maar negeren zijn mening als die afwijkt.
  • Bijna 70% van de samenwonende stellen krijgt meningsverschillen tijdens de aanschaf van meubels.
  • De meningsverschillen gaan soms over de prijs, maar veel vaker over de stijl
  • Meningsverschillen worden doorgaans opgelost doordat de vrouw zich uiteindelijk niets van de mening van de man aantrekt.
  • In relaties zijn vrouwen in het algemeen dominant bij het kiezen van nieuw interieur; de man mag wel vaker opdraven als er betaald en/of onderhandeld moet worden.

“Ik kan wel huilen”

Een bankstel, tafel of set stoelen kopen is voor veel relaties een zware bevalling.

Niet alleen is er ontzettend veel aanbod en daarmee keuzestress, de consequenties van een foute keuze zijn ook zeer zichtbaar.

‘Ik kon wel huilen van dat monster dat ik elke ochtend in mijn woonkamer aantrof,’ zoals een participant het formuleerde, ‘en dat was allemaal omdat ik akkoord gegaan was met een compromis.’

Woononderzoek: Nederlandse vrouwen kopen meubels het liefst samen met hun man… maar negeren zijn mening! –  Aanschaf interieur & meubels meningsverschil tussen man en vrouw. (Foto Woononderzoek voor LevaLeva door Zuiver  op DroomHome.nl)

Om de vraag te beantwoorden hóe zwaar de bevalling is, en hoe het koopproces precies verloopt, heeft woon-webwinkel LevaLeva een onderzoek laten uitvoeren onder 1.250 samenwonende Nederlanders in de leeftijd tussen 25 en 65.

Hoe worden meningsverschillen beslecht?

Woononderzoek: Nederlandse vrouwen kopen meubels het liefst samen met hun man… maar negeren zijn mening! –  Infographic: Interieur & meubels meningsverschillen man en vrouw (Foto Woononderzoek voor LevaLeva door Zuiver  op DroomHome.nl)
“We beslissen samen, maar ik doe het voorwerk”

Hoe lossen relaties dit op? Uit het onderzoek blijkt een duidelijk patroon: de samenwoners hebben de intentie alles samen te doen. 59% zegt samen op pad te gaan voor het voorwerk, en 83% heeft de intentie de knoop samen door te hakken.

In de gevallen waar níet samen op pad wordt gegaan, doet de vrouw (34%) het zware voorwerk: zij gaat naar winkels, leest de bladen, surft het web, schift het aanbod, en leggen vervolgens een afgebakend rijtje opties aan de man voor. De man mag daarna helpen beslissen, of in ieder geval: net doen alsof.

“Over smaak valt altijd te twisten…”

Interessant is dat de problemen zich vooral toespitsen op stijl, en niet op prijs of kwaliteit. ‘We werken vanuit een vast budget,’ zei een respondent, ‘dus dat is geen discussiepunt. Maar over smaak valt altijd te twisten.’ De uitstraling / stijl van een meubel wordt dan ook als ‘bijzonder belangrijk’ beschouwd, en maar liefst 48% van de geplande aankopen gaat vergezeld van onenigheid over de gewenste stijl. 15% heeft ‘vrijwel altijd ruzie’ over meubelaankopen. En uiteindelijk gaan iets meer dan 1 op de 5 geplande meubelaankopen helemaal van de baan, omdat er geen werkbare oplossing gevonden wordt. 

Infographic: waarover wordt ruzie gemaakt, en hoe vaak komt het voor?

Woononderzoek: Nederlandse vrouwen kopen meubels het liefst samen met hun man… maar negeren zijn mening! –  Infographic: Interieur & meubels waarover hebben man en vrouw ruzie? (Foto Woononderzoek voor LevaLeva door Zuiver  op DroomHome.nl)
Woononderzoek: Nederlandse vrouwen kopen meubels het liefst samen met hun man… maar negeren zijn mening! –  Infographic: Interieur & meubels hoe vaak hebben man en vrouw ruzie? (Foto Woononderzoek voor LevaLeva door Zuiver  op DroomHome.nl)
“Ja, ik druk mijn zin door – anders gebeurt er namelijk niets.”

Het goede nieuws voor de branche is dan dat bijna 4 dan de 5 geplande aankopen wel degelijk doorgang vindt, ondanks de meningsverschillen.

Waarmee we bij het meest opzienbarende onderzoeksresultaat komen: van de respondenten gaf maar liefst 36% aan een beslissing te forceren door de mening van de partner te negeren, dan wel zijn/haar mening door te drukken. Van die 36% was het over-, overgrote meerderheid vrouw.Dit gedrag is vooral geboren uit pragmatisme. ‘Anders gebeurt er namelijk niets, en we moeten toch echt iets hebben om op te zitten.’ Daarbij ervaart 37% een compromis als een oplossing die niemand blij maakt.

Overige onderzoeksfeiten

  • Vrienden en kennissen spelen zowel een kleine rol bij de oriëntatie (22%) als bij het beslechten van meningsverschillen (4%) rond meubelaankoop.
  • De kwaliteit van een meubel is relatief weinig (10%) onderwerp van discussie. Kennelijk is dit moeilijk in te schatten door de aspirantkopers.

Verantwoording Dit onderzoek is uitgevoerd door Liever, de grootste onafhankelijke interieursite van Nederland, in opdracht van online woonwinkel LevaLeva, onder 1.250 Nederlanders. De gepresenteerde resultaten hebben een significantieniveau van 95% met een foutmarge van 3%.

Google+