Succesvol Design van Kiki van Eijk en Joost van Bleiswijk
Design Succes Kiki van Eijk & Joost van Bleiswijk
Achter elk succes schuilt een verhaal en een visie. Zo ook bij ontwerpers Kiki van Eijk en Joost van Bleiswijk. In hun presentatie tijdens de Dutch Design Week vertelden ze over de rocky road to succes. Een tipje van de sluier? Just do it!
Kiki van Eijk en Joost van Bleiswijk behoren tot de succesvolle afgestudeerden van de Design Academy Eindhoven. Ze vertegenwoordigen een nieuwe generatie van Nederlandse ontwerpers samen met onder andere Piet Hein Eek, Studio Job en Marcel Wanders.
Het werk van dit duo dat samen leeft maar vooral individueel werk voortbreng werd internationaal gepubliceerd, met aandacht van onder andere Wallpaper, Elle Decor en New York Times.
Geen problemen maar uitdagingen!
Op vrijdag 26 oktober verzorgden Kiki van Eijk & Joost van Bleiswijk een inspirerende presentatie tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven, georganiseerd door het Nederlands Interieur Instituut. Kiki & Joost deelden inspiratiebronnen en hun visie op design. Kiki heeft bijvoorbeeld een nostalgische benadering en vindt inspiratie in poppenhuizen, oude kookboeken en scharen. Joost heeft daarentegen juist een technische en wiskundige benadering van zijn ontwerpen. Ze delen een studio in Eindhoven, maar zijn niet alleen een design duo; ze hebben een relatie en wonen samen in Eindhoven. Kiki & Joost namen ons tijdens de presentatie mee op een reis langs enkele werken. Ze vertelden over de reis van afstuderen naar nu: ze zien geen problemen maar juist uitdagingen.
Succes: hard werken, slim investeren
Het succes is het duo niet zomaar komen aanwaaien. Door veel tijd en geld slim te investeren én door zelf een podium in Milaan te creëren groeide hun bekendheid én kregen hun ontwerpen aandacht van de internationale pers. Zo begon het succes. De les die wij en jonge ontwerpers hiervan kunnen leren? Geen afwachtende houding aannemen maar hard werken, slim promoten, vertrouwen hebben, en een beetje geluk. Een inspirerende boodschap. Niet voor niets waren Kiki en Joost dit jaar de ambassadeurs van de Dutch Design Week.
Kiki Carpet
Het tapijt is geïnspireerd door de vreemde verhoudingen in 19e-eeuwse poppenhuizen. Studio Kiki van Eijk heeft een techniek ontwikkeld waarbij tapijt eruit ziet als een reusachtig borduurwerk. De Victoriaanse roos heeft een link naar het archetypische beeld van de 19e-eeuwse Engelse Dollhouse-tapijten.
The Poor Man’s Gold
The Poor Man’s Gold kast van Studio Joost van Bleiswijk voor het Zuiderzee museum gaat terug naar de handelsmissies van de VOC. Het keramiek lijkt van veraf op Delfts blauw maar dichterbij is te zien dat deze met de hand zijn bekrast. De serviesstukken in kisten verbeelden het soms harde leven aan boord van de VOC schepen. Foto Frank Tielemans
Soft Tea Pot
FOTO RECHTS - Deze grote theepot ziet eruit alsof hij is gemaakt van textiel, maar is gemaakt van keramiek. Hoe? Kiki leerde eerst gipsmallen maken. Ze naaide de theepot eerst in stof, maakte vervolgens een gipsmal van de textiele vorm en maakte zo afgietsels met harde materialen maar zachte texturen.
Een van de inspiratiebronnen voor de theepot is de oude knopendoos van Kiki’s oma. De theepot is beschikbaar in groen en wit.
Pendulum XL
FOTO LINKS - De pendule is ontworpen als sierobject. Joost haalt inspiratie uit archetypische vormen van symbolische objecten als de klok, weegschaal en zandloper. Hij heeft de klok onder handen genomen met zijn ‘no screw no glue’ methode. De klok bestaat uit ongeveer 300 met de hand gepolijste onderdelen die hij zonder het gebruik van schroeven of lijm in elkaar schuift. Het ontwerp heeft hij gerecycled: er zijn vele varianten uitgevoerd in verschillende soorten metaal.
Studio Kiki van Eijk www.kikiworld.nl
Studio Joost van Bleiswijk www.projectjoost.com