Design Trends | Andy Warhol Pop Art Poef

Andy Warhol Pop Art Poef

Pop Art Icoon Wordt Design Meubel

Andy Warhol Brillo Poef - Pop Art Icoon Wordt Design Meubel! - Meer Design ... (Foto Andy Warhol Pouf Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc.  op DroomHome.nl)

© The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc  

Andy Warhol's beroemde Brillo box. Van de supermarkt, via de galerie en het museum naar de huiskamer.

De doos schuursponsjes van Brillo verwierf een iconische status toen Andy Warhol er zijn stempel van goedkeuring op drukte, en de doos van het keukenkastje naar de galerie verhuisde.  Nu is de beurt aan design bad boys Quinze & Milan om het ontwerp van een plek in de huiskamer te verzekeren.

De Brillo-doos werd in 1961 ontworpen door James Harvey, een kunstenaar die ook commercieel werk deed. Maar het was Andy Warhol die zich de doos in 1964 toe-eigende en hem bombardeerde tot kunstobject. Zesentwintig jaar na zijn overlijden, brengen Quinze & Milan – ‘the bad boys of the design world’ zoals ze zelf graag quoten – een eerbetoon aan het Pop Art-icoon in de vorm van een poef.

Andy Warhol Brillo Poef - Pop Art Icoon Wordt Design Meubel! - Meer Design ... (Foto Andy Warhol Pouf Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc.  op DroomHome.nl)

© The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc  

Andy Warhol Pop Art Meubel

De poef kwam tot stand in samenwerking met The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts en is gemaakt van foam dat onder het motto ‘art not industry’ met de hand wordt gecoat en gezeefdrukt.

Quinze & Milan hebben nogal wat gemeen met hun idool. Zo zijn ze trots op het feit dat de bladen het merk steevast ‘the pop star of furniture’ noemen. Zelf omschrijven ze hun merk als een denktank en ideeënfabriek, waarbij de associatie met Warhol’s wereldberoemde Factory natuurlijk snel is gemaakt.

Andy Warhol Brillo Poef - Pop Art Icoon Wordt Design Meubel! - MEER Mode ... (Foto Fashion Show Moschino Spring 2013, GoRunway via Style.com  op DroomHome.nl)

Moschino Spring 2013, GoRunway via Style.com  

Ze typeren hun stijl als zorgeloos en fun: een beetje punk maar ook een beetje Prada. Dat ze zich vergelijken met een modemerk is opmerkelijk. Niet Prada maar dat andere grote Italiaanse modehuis, Moschino vond vorig jaar ook inspiratie in de supermarkt. En in het schap met schoonmaakmiddelen in het bijzonder.  Een groot deel van de mannencollectie voor zomer 2013 werd bedrukt met wasmiddel-logo’s (zie foto onderaan).  James Harvey’s reactie nadat Warhol er met zijn ontwerp vandoor ging luidde: “What’s one man’s box, may be another man’s art.” Daar kunnen we nu de termen ‘mode’ en ‘meubel’ aan toevoegen. Bron: Perscentrum Wonen

Google+