Ontwerpwedstrijd HEMA Voor Jong Talent In Nieuwe Vorm
Ontwerpwedstrijd HEMA Voor Jong Talent In Nieuwe Vorm
Duurzaam en sociaal centraal bij ‘HEMA design daten’ op Dutch Design Week.
Na een korte onderbreking organiseert HEMA weer haar bekende ontwerpwedstrijd voor jong ontwerptalent onder de naam ‘HEMA design daten’. HEMA gaat op zoek naar innovatieve en functionele oplossingen die tegelijk duurzaam en sociaal zijn. Uit alle aanmeldingen worden op zondag 22 oktober tijdens de Dutch Design Week twee ontwerpers tot winnaar gekozen. Met financiële steun en expertise van HEMA mogen zij hun ideeën verder uitwerken.
Zes geselecteerde ontwerpers (Aurore Brard, Mark Zwart, Cox Janssens, Jessica den Hartog, Mirjam de Bruijn en Daphne Story) nemen het tegen elkaar op tijdens het HEMA design daten op de Dutch Design Week in Eindhoven. Samen met klanten en een expertteam van HEMA werkt het zestal gedurende de dag hun concepten uit. Na het uitbrengen van de stemmen door het publiek en het jury-oordeel worden twee ontwerpers aan het einde van de dag gekroond tot winnaar. Zij krijgen naast een flink budget van tienduizend euro ook ondersteuning van HEMA om hun idee verder uit te werken.
Design is sinds jaar en dag onlosmakelijk verbonden met HEMA. Nagenoeg alle 30 duizend producten worden door HEMA zelf ontworpen. Anno 2017 kijkt HEMA niet alleen naar de functionaliteit van haar ontwerpen, maar toetst zij ook of dit leidt tot duurzaam en sociaal gedrag. Zo kwam HEMA met navulbare koffiecups en wordt kinderkleding dusdanig ontworpen dat het kan ‘meegroeien’ waardoor het langer meegaat. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het centrale thema van de ontwerpwedstrijd van HEMA duurzaam en sociaal design is.
Tanja Soeter, creative director HEMA: “We nemen onze klanten als uitgangspunt in alles wat we doen. In onze zoektocht naar oplossingen en innovaties om het leven van onze klanten leuker en makkelijker te maken kijken we niet alleen naar functionaliteit, maar ook naar duurzaam en sociaal design. Dat gaat verder dan het uiteindelijke product of het proces dat aan de ontwikkeling vooraf gaat. Het biedt oplossingen voor een probleem en zet verandering in gang. Of het nu gaat om navulbare koffiecups waarvan het gebruik leidt tot afvalreductie of babyrompers die kunnen meegroeien waardoor je minder snel nieuwe kleding hoeft te kopen.”
Historie ontwerpwedstrijd
Al sinds de jaren ’80 werkt HEMA samen met Nederlandse ontwerpopleidingen. De eerste HEMA ontwerpwedstrijd werd in 1983 georganiseerd en sinds 1990 biedt HEMA jaarlijks een podium aan jong ontwerptalent. Tot nu toe wisten 30 ontwerpen hun weg naar de winkels van HEMA te vinden. Zij zijn onder meer verantwoordelijk voor de bekende fluitketel ‘Le Lapin’ en de waterkoker ‘Ketelbinkie’, die nu nog steeds wordt verkocht.
‘HEMA design daten’ is onderdeel van de Dutch Design Week in Eindhoven en vindt plaats op zondag 22 oktober van 12.00 tot 18.30 uur.