Designday - Design Beurs & Event
Designday
Prevent, recycle en reuse in mini-stad Designday - DesignDay vindt in 2019 niet plaats.
Naast de pop-up designstad zelf waar een kleine honderd zelfproducerende designers hun ontwerpen tonen, creëert Designday de ontmoetingsplek voor designers en hun designminnende publiek in een levendige festivalsfeer. Deze editie belooft een uitgebreid en bijzonder side-programma. Onder de actuele titel: ‘The Beauty of Waste’ worden ontwerpers uitgedaagd om te reflecteren op de thema’s Recycle, Reuse en Prevent. Naast Waste-muziek, designfilms en het speciale openingsdiner, zijn er inspirerende lezingen en workshops van bekenden ontwerpers en jonge talenten, designtours, en de ‘designers for design’-veiling.
In deze mini-stad die gedurende drie dagen neerstrijkt in de Decorfabriek midden in de grote stad Maastricht, brengen zelfproducerende ontwerpers producten als frêle porselein en keramische tegelkachels tot slow-fashion, mathematische stalen lampen en handgemaakte houten meubels onder de aandacht. Een ontmoetingsplek voor designers en designliefhebbers.
Nu steeds meer bedrijven, organisaties en ontwerpers zich bezig houden met de circulaire economie, kiest Designday deze dertiende editie voor het actuele thema: ‘The Beauty of Waste’. Hiermee wil het platform afval een positievere bijklank geven en de gebruiker de schoonheid laten inzien van het tweede leven dat designers kunnen geven aan plastic, keramiek, textiel, metaal, voedsel, bouwmaterialen en e-waste.
Prevent
Zo worden ontwerpers, academies, ontwerpstudio’s, en net afgestudeerde jonge honden uitgenodigd om te reflecteren op drie thema’s: Recycle, Reuse en Prevent. Denk bij Prevent aan ontwerpers die slimme oplossingen bedenken om de afvalberg en voetafdruk zo klein mogelijk te houden door bijvoorbeeld reststromen uit de natuur te gebruiken, zoals Marjolein Stappers oesterschelpen van de vuilnisbak redt door ze te gebuiken voor parelmoerglanzende terrazzotegels en Teresa van Dongen de natuur een extra functie geeft door algen in te zetten om een lamp te verlichten.
Recycle
Andere ontwerpers bieden een reeds gebruikt materiaal een totaal andere gedaante en een nieuw leven binnen het begrip Recycle. Zoals Dave Hakkens het zelf printen van plastic producten mogelijk maakt door zijn uitvinding van de Precious Plastic 3D-printer.
Reuse
Reuse gaat over hergebruik van materiaal zoals Simone Post tapijten vervaardigt van resstukjes stof van textielbedrijf Vlisco, Lore Langendries koeienhaar gebruikt voor haar tafellinnen Tableskin, en Cartoni Design interieurproducten maakt van restkarton.
Openingsdiner
Het thema ‘The beauty of waste’ wordt dit jaar letterlijk vertaald in het openingsdiner op 25 mei. Ontwerper en kok Cas Driessen zal samen met La Pepita by Vroegop (een Maastrichtse horeca/winkel/catereraar die werkt met verse seizoensproducten) een diner bereiden als restproducten, duurzame streekproducten en verpakkingen. Een interactief en speels diner dat de gasten bewust(er) maakt van de herkomst van producten en de bereiding. Vormgegeven als een designdiner in een sfeervol restaurant met speciaal servies en glaswerk.
Prijsvraag
Het thema van de designprijsvraag ‘Made for Maastricht’ is uiteraard ook The beauty of Waste. Aansluitend aan het diner wordt de winnaar van de editie van 2018 bekend gemaakt.
Dutch Design filmteaser
Een teaser van de vijftig minuten durende film die filmmaker Elbe Stevens over Dutch Design & Limburg/Euregio aan het maken is, zal tijdens Designday worden vertoond. De documentaire belicht een aantal internationale ontwerpers die reflecteren op Dutch Design.
Mosa Fabrica II
Toepasselijker kan het niet: in de Decorfabriek,de voormalige fabriek van Mosa Porselein Maastricht, toont Centre Céramique tijdens Designday alvast een voorproefje van haar in december te openen expositie Mosa Fabrica II.
Senior conservator Cultureel Erfgoed en archeoloog Wim Dijkman van Centre Céramique stelt speciaal voor Designday een preview samen met bijzondere stukken Mosa-porselein. Deze werken komen uit de omvangrijke verzameling van maar liefst 10.000 stuks porselein en plateel die de fervente Mosa-collectioneur Henk van Buren uit Hardinxveld-Giessendam in 2009 vlak voor zijn dood aan Centre Céramique schonk.
Workshop Bellefroid 2.0
Centre Céramique en Vormstof hebben een gezamenlijk doel: het onderbelichte immateriële erfgoed van porselein weer in de schijnwerpers te zetten in Maastricht. Een onderdeel van deze samenwerking is de workshop van VORMSTOF tijdens Designday. De oprichters van Vormstof, Jo Schoenmakers en Marjo de Vries, kozen de iconische ‘De Vogel’ van Edmond Bellefroid als onderwerp. Het porseleinen werk dat de beroemdste Maastrichtse beeldend kunstenaar en vormgever in de jaren vijftig heeft vervaardigd toen hij aan het hoofd stond van het toentertijd florerende Mosa-designteam is afkomstig uit in het depot van Centre Céramique. De Vogel komt in twee Designday-workshops vernieuwd tot leven.
Uit het 3D geprinte model zijn gipsen mal-delen vervaardigd. Bellefroid 2.0 dus. Hiermee kunnen deelnemers straks in ontwerpteams - denk aan de wethouder van Cultuur met een architectuur-, mode-, of designstudent aan een academie, letterlijk met de handen in de klei staan. Deze hedendaagse interpretaties van de vogel die de deelnemers vervaardigen worden later tentoongesteld in Centre Céramique.
Misbaksels
Wim Dijkman toont aansluitend bij het thema van Designday: ‘The Beauty of Waste’ een selectie opgegraven ‘misbaksels’. Keramiek waarbij in het bakproces wat fout is gegaan. In zevenduizend jaar tijd zijn heel wat van die misbaksels als waste onder de Maastrichtse grond verdwenen. Als een schatgraver haalt Dijkman de misfits bovengronds en toont ze als Beauty’s in al hun bijzondere en gekke vervormingen in speciaal ontworpen ronde vitrines.
Over Designday
Designday is een inspirerend en verbindend platform voor ontwerpers en opdrachtgevers in Nederland, België en Duitsland, een community voor designliefhebbers. Designday organiseert onder andere jaarlijks het driedaagse designevent in Maastricht. Dit event, dat dit jaar van mei wordt gehouden, zet (inter)nationale ontwerpers die zelf onafhankelijk en toegankelijk design maken in de schijnwerpers. Designday gelooft in design waarin originaliteit, ambachtelijkheid, duurzaamheid en gezond verstand samengaan.