IKEA Foremal Collectie - Mooi, Lelijk en Bijzonder

IKEA Foremal Limited Collectie - Mooi, Lelijk en Bijzonder

IKEA Foremal collectie, design Per B Sundberg – kandelaars, vazen, dienblad, tapijt en kussens – MEER Ikea inspiratie… (Foto Ikea  op DroomHome.nl)

In september 2018 lanceert IKEA de limited collectie FÖREMÅL, in samenwerking met de rebelse Zweedse designer en artiest Per B Sundberg. Zijn glas- en keramiekwerk heeft altijd een sterk humoristische lading en laat tegelijkertijd hoogwaardig vakmanschap zien. FÖREMÅL legt de nadruk op de emoties die producten en accessoires op kunnen roepen. Bij het inrichten van een huis is dat net zo belangrijk als praktische oplossingen. Mensen kunnen met FÖREMÅL kiezen uit vele bijzondere en dierbare objecten: mooi, lelijk en bijzonder.

FÖREMÅL bestaat onder andere uit kussens, een kandelaar in de vorm van een hond, vazen, opbergdoosjes, een dienblad en kandelaar ineen en een tapijt met opvallende patronen. De collectie bevat veel ‘conversation pieces’. Per B Sundberg, ook wel Pelle genoemd, voert graag de discussie over waarom iets als mooi of juist als lelijk wordt gezien.

Eierdoos en pyjama
Voor deze collectie creëerde Pelle nieuwe patronen voor het textiel, de vloerkleden en de opbergdoosjes. Zo maakte hij een collage van het karton van een oude eierdoos, zijn pyjama en zijn favoriete roze trui. Deze plaatste hij vervolgens op een A4-scanner en spiegelde het patroon op de computer.

Dezelfde nieuwsgierigheid
Op het eerste gezicht lijken IKEA en Pelle totaal niet op elkaar: een groot woonwarenhuis en een rebelse artiest. Maar ze delen dezelfde nieuwsgierigheid, dagen beiden graag de status-quo uit en onderzoeken het onbekende.

IKEA Foremal collectie, design Per B Sundberg – kandelaars in diervorm, vazen, dienblad, tapijt en kussen (Foto Ikea  op DroomHome.nl)

Pelle werkt met veel plezier samen met IKEA: “Ik houd ervan om verschillende dingen te doen en om te spelen met de verwachtingen van mensen. Nu kan ik een dienblad maken dat industrieel wordt geproduceerd en wordt verkocht voor minder dan 10 euro, waarmee het toegankelijk is geworden voor een groot publiek. Ik vind het democratische aspect daarvan geweldig.” 

Nike Karlsson, Creative Leader bij IKEA: “Met FÖREMÅL krijgt IKEA een kijkje in het brein van Pelle. Daarmee verbreden we onze horizon en stellen we ons open voor een caleidoscoop met veel nieuwe patronen.”

Over Per B Sundberg
Het is moeilijk om Pelle te omschrijven. Hij beweegt zich op de grens tussen kunst en design met een oneindige nieuwsgierigheid. Het is een rebel met een groot gevoel voor humor. Zijn werk is meer gebaseerd op gevoel dan op trends. Het is luxueus, een tikkeltje ruw en burlesk, gebaseerd op folklore en toegankelijk.

Google+