6 Tips om je huis te organiseren

6 Tips om je huis te organiseren

6 Huis organiseren tips – opruimen ideeën (Foto 123rf.com  op DroomHome.nl) 

Je huis organiseren heeft veel voordelen. Je kunt bijvoorbeeld alles weer gemakkelijk terugvinden. Maar het is ook een stuk netter en het geeft meer rust in huis. Toch is organiseren minder eenvoudig dan het lijkt. Want waar laat je alles? En hoe zorg je dat je ook alles weer terugvindt? Dit zijn 6 tips om je huis efficiënt te organiseren.

1. Haal die zolder leeg

Een zolder of vliering leegmaken resulteert in een enorme stapel spullen, troep en dozen. Dus hoe helpt dat om je huis te organiseren? Heel simpel: door dit soort opslagplekken leeg te halen zie je weer eens wat je hebt. Het goed om dit gemiddeld elke 5 jaar een keer te doen. Haal echt alles naar voren zodat je het kunt uitzoeken.

Let op: doe dit alleen als je al wat ervaring hebt met organiseren. Wil je het voor het eerst proberen, dan kun je beter beginnen met een kleiner project zoals een kast.

2. Koop grote opbergdozen

Er zijn opbergdozen in allerlei formaten en vormen. Wil je zo goedkoop mogelijk opruimen, dan kies je voor grote doorzichtige bakken waar lekker veel spullen in kunnen. Natuurlijk moet het formaat ook een beetje passen bij wat je erin kwijt wilt. Zorg ervoor dat je genoeg dozen hebt om in 1x door te kunnen werken. Kartonnen dozen mogen overigens ook, al zijn doorzichtige bakken wel gemakkelijk omdat je er meteen in kunt kijken.

3. Uitzoeken en inpakken

Tijd om je spullen te gaan uitzoeken. Sorteer daarbij alle spullen en leg ze soort bij soort. Wat handig is, hangt af van de spullen en van je eigen logica. Zorg ervoor dat je spullen die je tegelijk zoekt ook tegelijk kunt terugvinden. Bijvoorbeeld alle zomerkleding bij elkaar in één doos, alle hobbyspullen van dezelfde hobby bij elkaar in één doos en zo verder. Is een doos niet helemaal vol? Stop er dan toch geen spullen bij die er eigenlijk niet in horen! Zo verlies je weer het overzicht.

4. Label, label, label

Wil je alles fatsoenlijk organiseren, dan is een labelprinter je beste vriend. Met de labelprinter kun je gemakkelijk labels maken en die meteen op de dozen plakken. Zo zie je in één oogopslag wat er in de bakken zit zonder ze open te maken. Het liefst maak je meerdere labels voor een doos en beschrijf je zo precies mogelijk wat erin zit. Zo kun je later ook alles terugvinden zonder alle dozen weer open te maken. Ga je nog een printer kopen? Dan kun je er een kiezen waar je ook grotere labels mee kunt printen.

5. Organiseer kasten

Als de zolder of vliering georganiseerd is, ga je verder met je kasten. Pak ze één voor één aan. Kledingkasten organiseer je op seizoen, op soort kleren en natuurlijk ook op de plaats waar ze horen. Sokken en ondergoed leg je meestal in laden, shirts, truien en broeken kun je opgevouwen op de legplanken leggen en blouses, nette shirts, vesten en jurken hang je op aan kledinghangers. Kasten voor hobbyspullen organiseer je op dezelfde manier als de zolder. Stop de hobbyspullen in passende dozen of manden en label ze duidelijk. Laat zo weinig mogelijk spulletjes zomaar los in de kast staan, want dan verlies je sneller het overzicht.

6. Wees rigoureus

Veel mensen vinden het moeilijk om iets weg te gooien. Maar wees nu eens eerlijk: hoe vaak bekijk jij nog de schriftjes waar jij op de basisschool je eerste krabbeltjes in zette? Wees rigoureus en ruim lekker grondig op. Je hoeft niet alles weg te gooien: bewaar per categorie een paar items en doe de rest weg. Gooi slechte dingen weg. Dingen die nog goed genoeg zijn kun je naar de kringloop brengen. Gebruik marktplaats alleen voor dingen die nog echt veel geld opbrengen: kleinere dingen kun je beter direct wegbrengen zodat je er vanaf bent.

Je huis organiseren geeft een lekker opgeruimd gevoel. Bovendien is het natuurlijk prettig dat je alles weer kunt terugvinden. Organiseren is iets dat je kunt leren. Vind jij het erg moeilijk? Begin dan met een enkele kast en werk je op naar grote projecten zoals de zolder. Vind je het juist leuk, ga dan meteen rigoureus aan de slag. Zo is je huis weer opgeruimd en heb je ook nog extra ruimte om andere dingen te doen.

 

Google+